Laagste prijsgaranties – hou het simpel!


crown

Een van de meest voorkomende klantbeloftes is de laagste prijsgarantie. De belofte spreekt haast voor zichzelf. Zo simpel als dat de belofte is, zijn de voorwaarden waaraan moet worden voldaan vaak helaas niet. Een voorbeeld om het te illustreren…

Crown Plaza hanteert de ‘Besteprijsgarantie’:

besteprijsgarantie

So far, so good. Klinkt logisch en dat er wat voorwaarden aan verbonden zijn is ook niet onredelijk. Maar als je dan de voorwaarden leest (klik om te openen), moet je én een jurist zijn om het enigszins te snappen én als je het dan snapt, krijg je niet het gevoel dat ze jou de garantie willen uitkeren.

Het aantal spelregels is wel erg uitgebreid. En het claimformulier waarnaar wordt verwezen, is niet te vinden op de website. De voorwaarden geven je het gevoel dat de redelijkheid van klanten sterk in twijfel getrokken wordt. Zo sterk dat alvast wordt verwezen naar een Amerikaanse rechtbank als je het niet eens bent met een besluit tot niet uitkeren van de garantie. Jammer, want dat maakt de garantie meteen ongeloofwaardig.

Belangrijkste les: maak het de klant makkelijk om een beroep te doen op een garantie, beperk juridisch taalgebruik en wees niet al te bang voor misbruik. Lees hierover verder in de do’s en don’ts bij het opstellen van klantbeloften.



Leave a Reply...